پارچه ژاکارد چیست؟

پارچه ژاکارد چیست؟

پارچه ژاکارد چیست؟

اگر تاکنون پارچه ای را انتخاب کرده اید ، احتمال دارد که پارچه ژاکارد را بدون تحقیق درمورد آن مشاهده کنید. در پارچه ژاکارد ، الگوی و رنگ ها به جای چاپ یا رنگ آمیزی روی سطح پارچه ، در بافت قرار می گیرند. اصطلاح “ژاکارد” بیانگر چگونگی بافته شدن الگو است نه خود الگوی خاص. اگرچه امروزه این پارچه های پیچیده امری عادی به نظر می رسند ، اما همیشه اینگونه نبود. فروشگاه ایران تترون عرضه کننده انواع پارچه از جمله پارچه فلورا, پارچه اکسفورد, پارچه تترون و…

دراین مقاله قصد داریم شما را با یکی دیگر از انواع پارچه به نام پارچه ژاکارد آشنا کنیم تا تاریخچه پشت این پارچه ها ، نحوه ساخت آنها را کشف کنید ، و آنها را برای پروژه خیاطی بعدی خود در نظر بگیرید.

پارچه ژاکارد چیست؟

برای درک بهتر پارچه های ژاکارد ، ابتدا به روند ایجاد پارچه های بافته شده توجه خواهیم کرد. اگر به پارچه بافته شده دقت کنید ، خطوط نخ یا ,نخ در هم تنیده, را متوجه خواهید شد. نخ های طولی که پارچه را پایین می آورند “پیچ” می گویند و نخ های جانبی که از عرض پارچه در گردش هستند به اصطلاح “weft” یا “پر” گفته می شود. لوم دستگاهی است که به طور مؤثر این نخ ها را با هم می سازد تا پارچه ای ایجاد کند. نخ های پیچیده در حالی که نخ های بافندگی از طریق آنها بافته می شوند ، حلقه ها را نگه می دارند. در دنیای پارچه ، تعداد کمی از اختراعات وجود دارد که تأثیر بیشتری در تولید نسبت به گلیم داشته اند.

تاریخچه پارچه ژاکارد چیست؟

صدها سال پیش ، فقط ثروتمندترین اعضای جامعه می توانستند لوازم الزامی را معمولاً به صورت این پارچه تهیه کنند. این پارچه ها نمادی از وضعیت و ثروت بودند ، اما فقط با دست می توانستند بافته شوند, یک روند خسته کننده و پر دردسر. افرادی  وظیفه خلق این پارچه ها را بر عهده داشتند ، یکی از این کارگران جوزف ماری ژاکارد بود.

ژاکارد می خواست وسیله ای را تولید کند که کارآمدتر باشد ، به نیروی کمتری احتیاج داشت و می توانست طرح های هنری را در پارچه ایجاد کند. نتیجه کار ژاکارد بود ، همچنین به آن مکانیزم ژاکارد ، ضمیمه ژاکارد یا سیستم ژاکارد گفته می شود.

پارچه ژاکارد چیست؟

به عبارت ساده ، ژاکارد پارچه ای بافته شده است و برای ایجاد آنها می توان از مواد مختلفی مانند پنبه ، پلی استر ، ابریشم و اکریلیک بافته شد. برخی از این پارچه ها حتی الگوی برجسته ای دارند. آنها دارای تنوع الگوی بسیار خوبی هستند – از گل و گرفته تا پولک و نقطه و فرش ، از آنجا که الگوی ژاکارد درون پارچه بافته می شود ، هر نخ را می توان با رنگ محلول در نظر گرفت.

در مقابل ، الگویهایی که بر روی سطح پارچه تمبر داده شده یا چاپ می شوند ، به دلیل سایش و کشش استفاده طولانی مدت ، مستعد محو شدن ، کشش الگوی یا ساییده شدن کامل هستند. در هنگام خرید پارچه ، اغلب می توانید در توضیحات محصول نشانه چاپ این الگوی را پیدا کنید ، اگرچه هر ژاکارد به صراحت برچسب گذاری نشده است. اگر از نزدیک دقت کنید ، یک الگوی ژاکارد بخشی از پارچه بافته شده خود است ، بنابراین با وجود سایش و پارگی روزانه تغییر نخواهد کرد.

افکار نهایی

آیا ژاکارد ها توجه شما را جلب کردند؟ به راحتی تعداد بسیاری از آنها را سفارش دهید تا با طرح و رنگ بندی بی نظیر آن مواجه شوید. ما مطمئن هستیم که آنها را دوست داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *