پارچه لنین یا لینن؟ همه چیز درباره لینن

مقدمه

امکان ندارد که فصل تابستان بیاید و افراد لباس هایی از جنس پارچه لنین بر تن نکنند. این نوع لباس‌ ها به خاطر تراکم کم و منافذ زیاد خاصیت تنفس پذیری بالایی دارند و خنک بودن آن ها باعث شده که اکثر زنان و مردان برای فصل‌ های گرم تابستان لباس‌ های خود را از این جنس پارچه تهیه کنند. اما مسئله ‌ای که وجود دارد این است که هر کسی این نوع پارچه‌ ها را به یک روش تلفظ می‌ کند. اما به نظر شما کدام یک صحیح است لینن یا لنین؟

من با نوشتن این مقاله قصد دارم، راجع به صحیح تلفظ کردن این مدل پارچه ‌ها صحبت کنم، تا دیگر در این مورد شک و ابهامی برای شما به وجود نیاید و آشنایی بیشتری با آن ها داشته باشید.

کدام تلفظ صحیح می ‌باشد لینن یا لنین؟

همان طور که می ‌دانید، هنوز بر سر این که لنین درست است یا لینن مردم دچار سر درگمی می ‌باشند و هم چنان نمی‌ دانند که از کدام یک برای بیان آن بایستی استفاده کنند. در بین دو کلمه لینن و لنین حروف ی و ن جابجا شده اند. اما باید بدانید که جابجا شدن همین دو حرف می‌ تواند معنای کلمه را به کل عوض کند.

 به زبان لاتین منظور از کلمه لین یا Lin الیاف کتان می ‌باشد و حروف en که در انتهای آن آمده است نیز باعث شده که آن کلمه تبدیل به یک صفت گردد. پس همان طور که متوجه شدید لینن یعنی ساخته شده از الیاف کتان در نتیجه این تلفظ برای پارچه صحیح‌ تر می ‌باشد. پس دیگر نباید در هنگام بیان اسم این پارچه اشتباه کنید.

آشنایی با روش تهیه پارچه لینن:

برای تولید پارچه ‌های لینن ابتدا بایستی الیاف کتان را از زمین‌ های کشاورزی استخراج کنید که هم می‌ توانید آن را از ریشه در بیاورید و هم آن ها را ببرید. اما بهترین گزینه این است که آن ها را از زمین به صورت کامل بیرون بکشید، تا از قد الیاف کم نشود و در نتیجه پارچه تولید شده از آن دارای بافت ظریف ‌تری باشد. در مرحله بعدی هر گونه دانه و پوسته ‌ای که به این الیاف چسبیده شده است، باید از طریق دستگاه‌ های مخصوصی از آن ها جدا شوند.

گاهی برای راحتی کار اجازه می‌ دهند که این الیاف برای چند روز در زمین کشاورزی باقی بمانند، تا بخش‌ های زاید گیاه تجزیه شده و از بین برود. بعد از این مرحله به مدت چند ماه الیاف کتان استخراج شده را جهت نرم شدن بیشتر در انبار نگه داری می‌ کنند.

در این مدت که الیاف در انبار ذخیره می ‌گردند امکان این که دچار آلودگی شوند و گرد و غبار بر روی آن ها بنشیند، وجود دارد. به همین خاطر بعد از این مرحله آن ها را شانه زده و در آب قرار می دهند، تا از این طریق الیاف کوتاه و بلند از هم دیگر جدا شوند و هم این که گرد و غبار هایی که بر روی آن ها نشسته شده بود از آن ها جدا و تمیز گردند. در ادامه با من باشید تا در مورد ادامه مراحل تولید پارچه لنین بیشتر صحبت کنم.

ریسیدن الیاف کتان و تهیه نخ:

بعد از شانه زدن الیاف آن هایی که بلند تر بودند را در همان حال که مرطوب و خیسند، می ‌پیچانند و شروع به ریسندگی آن ها می‌ کنند، تا در نهایت نخ‌ های نرمی از آن ها به وجود بیاید که بتوانند لباس‌ ها و ملحفه‌ های زیادی تولید کنند. بعد از آن الیافی که کم ترین طول را داشتند، می‌ خشکانند و سپس آن ها را می پیچانند، تا نخ به دست آمده از این نوع الیاف در محکم ترین حالت ممکن قرار بگیرد. پارچه ‌های لینن که برای روکش ‌های صندلی ماشین به کار می روند از این روش تهیه می شوند.

تهیه پارچه لینن:

بعد از مرحله ریسیدن الیاف کتان نوبت به بافتن آن ها و تولید پارچه‌ های لینن می ‌رسد. این مرحله کمی دشوار بوده زیرا بافت آن بایستی با کمک  دست ها صورت بگیرد. به همین خاطر است که این نوع پارچه‌ ها نسبت به نمونه های پنبه ‌ای دارای قیمت بیشتری می ‌باشند. با این که برخی از مراحل آن ها نیز شبیه هم بوده و به وسیله دستگاه ‌های مخصوصی صورت می ‌گیرد. اما همان طور که ذکر کردم به دلیل بافت سختشان و تعداد مراحل بیشتری که با دست در تهیه پارچه صورت می ‌گیرد هزینه بیشتری نیز برای خرید آن ها باید پرداخت گردد.

بافت داماسک، ساده، پوششی و شل از رایج ترین بافت ‌هایی است که برای تهیه پارچه ‌های لینن انجام می ‌دهند.

آشنایی با مزایای پارچه لینن:

_ این پارچه‌ ها به دلیل گردش هوا در داخل بافت‌ هایشان و تنفس پذیری بالایی که دارند بسیار خنک و سبک می ‌باشند و این مزیت آن ها باعث شده، تا در فصل گرم تابستان مورد توجه اغلب افراد قرار بگیرند و استفاده شوند.

_ پارچه‌ های لینن می ‌توانند رطوبت را خیلی سریع به خود جذب کنند. اما از طرف دیگر قدرت آن ها در دفع رطوبت نسبت به پارچه‌ تترون بیشتر است و سریع تر خشک می‌ شوند.

_ هر چه قدر که لباس‌ های لینن خود را بشویید با نرم تر شدن بافت‌ آن ها رو برو خواهید شد.

_ الیاف به کار رفته شده در این نوع پارچه‌ ها همان طور که ذکر کردم طبیعی بوده و به همین خاطر خاصیت ضد باکتری و ضد حساسیت دارند و مناسب جهت تولید لباس برای همه سنین می‌ باشند.

_ شستشوی این نوع پارچه‌ ها راحت است و نیازی به خشک شویی ندارند.

نتیجه گیری:

من با نوشتن این محتوا سعی کردم، تلفظ صحیح کلمه لینن را مورد بررسی قرار دهم و آن را برای شما ریشه یابی کنم. لازم است بدانید که دو کلمه لینن و لنین کاملاً با هم متفاوت می ‌باشند و هر کدام یک معنی خاص می ‌دهد. اما فقط کلمه ی لینن می تواند بیان کننده ی پارچه باشد. پس دیگر نباید این دو را با هم اشتباه بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *