حقایقی جالب درباره پارچه لنین

فِلکس و کتان دو نمونه از الیاف‌ های گیاهی پر کاربرد در ساخت پارچه ‌های لنین به شمار می‌ آیند. این پارچه‌ ها از زمان‌ های دور دست هم وجود داشته اند و برای تهیه لباس، رویه مبلی و غیره زیاد به کار می ‌رفتند. وجود منفذ هایی در بافت این پارچه باعث شده، تا به یک پارچه خنک و سبک تبدیل شوند و امروزه اغلب لباس های تابستانه را با استفاده از آن ها می ‌دوزند. علاوه بر آن به خاطر جنس نرم و لطیفی که دارند از آن ها برای تهیه لباس ‌های بچگانه و نوزادی هم می ‌توان استفاده کرد.  زیرا امکان ایجاد حساسیت پوستی با آن ها وجود ندارد.

 مقاومت و پایداری پارچه‌ های لنین بسیار بالا است و به راحتی لک نمی‌ گیرند. من قصد دارم، در این مقاله به حقایق جالبی راجع به این نوع پارچه‌ ها بپردازم. بنابراین اگر شما نیز به این پارچه‌ ها علاقمند هستید، و می‌ خواهید بیشتر در مورد آن ها بدانید، تا انتهای مقاله با من همراه باشید. ایران تترون در زمینه فروش انواع مختلف پارچه‌ های بیمارستانی، پنبه‌ ای، نخی مانتویی و پارچه تترون فعالیت دارند. برای خریداری می‌ توانید به این مجموعه سر بزنید.

معرفی برخی از خصوصیات پارچه‌ های لنین:

پارچه‌ های لنین دارای ویژگی‌ های مثبت زیادی هستند که باعث شده مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرند. همان طور که در مقدمه اشاره کردم، این پارچه‌ ها از الیاف طبیعی و گیاهی تشکیل شده‌ اند که ضد باکتری و حساسیت می‌ باشند. علاوه بر آن طبیعی بودن بافت این پارچه می‌ تواند به ماندگاری رنگ آن کمک زیادی کند و مانع جذب شدن آلودگی ‌ها و ایجاد لک در پارچه شود. این پارچه‌ ها در انواع مختلفی با کیفیت های متنوعی تولید می ‌شوند که یکی از آن ها پارچه لنین اسلپ است. در ادامه به بررسی برخی دیگر از ویژگی‌ های پارچه لنین می پردازم:

راحت اتو شدن:

یکی از ویژگی‌ های پارچه‌ های لنین، باز شدن راحت چروک ‌های آن توسط اتو است. این پارچه ها زیاد چروک می ‌شوند، اما در عوض اتو کردن آن ها کار راحتی است و زمان زیادی نمی ‌برد.

اتوکشی پارچه گردباف

نفوذ هوا به داخل بافت پارچه:

همان طور که در مقدمه ذکر کردم، در بافت پارچه‌ های لنین سوراخ‌ های زیادی وجود دارد که می‌ توانند جریان هوا را از خود عبور دهند و به اصطلاح تنفس پذیری این مدل پارچه ها بالا است. این ویژگی آن ها باعث شده که آن ها خنک باشند و برای تهیه لباس در فصل تابستان گزینه مناسبی به شمار بیایند.

خشک شدن سریع:

پارچه‌ های لنین رطوبت زیادی را می ‌توانند به خود جذب نمایند. اما به همان سرعت هم می‌ توانند این رطوبت را از خود دفع نمایند و سریع خشک شوند. این خصوصیات پارچه‌ های لنین آن ها را برای استفاده در فصل گرم تابستان در بین عموم مردم محبوب کرده است.

وزن کم:

الیاف سازنده ی این پارچه در فاصله ی زیادی از هم دیگر قرار دارند و این سبب شده، تا در بافت آن ها منافذی شکل بگیرند و تراکم پارچه را کم کنند. به هم دلیل این پارچه ‌ها سبک وزن هستند و از آن ها برای موارد گوناگونی استفاده می‌ کنند.

 سازگار بودن با محیط زیست:

 این پارچه‌ ها به دلیل داشتن الیاف طبیعی در هنگام تولید شان نیاز به آفت کش زیادی ندارند و مواد شیمیایی و سمی در آن ها به کار نرفته است. به همین خاطر نسبت به پارچه‌ های مصنوعی سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند و برای آن مضر نیستند.

لطافت و استحکام بالا:

یکی دیگر از ویژگی ‌های پارچه لنین، داشتن بافت نرم و پنبه ای می ‌باشد که این خصوصیت آن را برای دوخت  لباس‌ های بچگانه مناسب کرده است. علاوه بر آن بافت این پارچه به گونه‌ ای است که قابلیت کش سانی ندارد و از دوام و پایداری بالایی بر خوردار است.

نحوه شست وشو و مراقبت از پارچه‌ های لنین:

_ برای این که به بافت و رنگ پارچه‌ های لنین آسیبی وارد نشود، بهتر است که هنگام شست وشوی آن ها از آب سرد یا ولرم استفاده کنید. شوینده‌ های کلر دار و نرم کننده‌ ها برای شست و شوی این پارچه‌ ها مناسب نیستند. بنابراین به شما عزیزان توصیه می ‌کنم از شوینده‌ های ملایم برای این کار استفاده کنید. بعد از آن برای خشک شدن آن ها سعی کنید که در مکانی به دور از تابش مستقیم نور خورشید آن ها را پهن نمایید. این کار باعث می‌ شود که الیاف پارچه خراب نشوند.

_ پارچه‌ های لنین رطوبت را خیلی سریع به خود جذب می ‌کنند. بنابراین برای این که چروکی در آن ها ایجاد نشود، بایستی  اجازه دهید که کاملاً خشک شوند و سپس آن ها را بر تن کنید.

_ با توجه به چروک پذیر بودن این پارچه‌ ها هنگام اتو کردنشان بهتر است زمانی که بافت آن کاملاً خشک شده است با درجه ی متوسط به اتوکشی آن ها بپردازید. برای این که این پارچه‌ ها برای مدت زمان زیادی سالم بمانند، نیز بایستی آن ها را در مکانی بدون وجود رطوبت و به صورت تا کرده قرار دهید.

پارچه لنین با کتان و نخ پنبه چه تفاوتی دارد؟

_ چروک پذیر بودن پارچه‌ های لنین نسبت به دو مدل دیگر خیلی بیشتر است.

_ بافت لنین نسبت به کتان و پنبه کمی خشن‌ تر ولی شل‌ تر می ‌باشد.

_ وجود الیاف سلولزی در داخل پارچه‌ های لنین آن را از پارچه‌ های کتان و پنبه‌ ای مقاوم‌ تر کرده است.

_ توانایی دفع رطوبت در پارچه ‌های لنین بیشتر می باشد.

_ پارچه ‌های کتان و پنبه اگر خیس شوند، مدت زمان زیادی طول می ‌کشد که خشک شوند. اما در پارچه‌ های لنین خشک شدن سریع تر اتفاق می‌ افتد.

_ تراکم پارچه‌ های کتان و پنبه بیشتر از لنین است و این باعث شده، تا میزان عبور جریان هوا در داخل پارچه‌ های لنین بیشتر از آن دو باشد.

سخن پایانی:

پارچه‌ های لنین با توجه به خصوصیات ویژه ی زیادی که دارند، دارای طرفداران زیادی می‌ باشند و محبوبیت آن ها در بین مردم باعث شده، تا برای مصارف زیادی قابل استفاده باشند. مثل: دوخت انواع لباس‌ های زنانه، مردانه و بچگانه، ساخت رویه مبلی، رو تختی و غیره. علاوه بر آن این پارچه‌ ها بافت سبک و شیکی دارند که از آن برای تولید پرده هم استفاده می ‌کنند. اما این پارچه‌ ها به دلیل الیاف طبیعی و نخی بود نشان ممکن است کمی گران قیمت باشند که البته این مورد به کیفیت آن ها هم بستگی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *