معرفی پارچه های اصیل ایرانی

مقدمه :

 تولید پارچه در ایران قدمت بالایی دارد یعنی از گذشته های دور ایرانیان پارچه تولید می کردند ، که از الیاف طبیعی مثل پشم و موی حیوانات استفاده می کردند و انواع پارچه ها را با دست می بافتند ، امروزه شرکت های تولیدی پارچه پیشرفته ای وجود دارد که به راحتی انواع پارچه هایی مثل: پارچه مازراتی ، پارچه لنین ، پارچه کتان استانبولی ، پارچه تترون و . . . را با کیفیت های بسیار بالا تولید می کنند.

بهترین پارچه های اصیل ایرانی

۱_ ترمه : این نوع پارچه الیاف نرم و لطیفی دارد و یکی از بهترین و زیباترین پارچه های ایرانی می باشد ، زیرا نقش و طرح هایی مثل بته جقه و گل شاه عباسی و بافتن ترمه  و . . . در آن وجود دارد که همه این نقش ها هنر های ایرانیان می باشند ،برای تولید پارچه ترمه از نخ های ابریشمی و پشمی استفاده می کنند که رنگ آن ها هم می تواند طبیعی و هم شیمیایی باشد.

۲_ مخمل : پارچه مخمل از گذشته وجود داشته است و جزو بهترین و لوکس ترین نوع پارچه ها می باشد ، در گذشته تولید و بافت این پارچه بسیار سخت بوده به همین دلیل قیمت آن بالا بوده است. در بافت آن از نخ کتان ، پنبه و ابریشم استفاده می شود.

۳_ کرباس : این نوع پارچه ها به رنگ سفید می باشند و بسیار ساده هستند و استفاده آن ها بیشتر در فصل های گرم سال می باشد.

۴_ زری بافی : این نوع پارچه نیز از زمان های گذشته وجود داشته و مورد استفاده قرار گرفته است و در کشورهای دیگری نیز صادر می شود پارچه زری بافی طرفداران بسیار زیادی نیز دارد .

۵_ شعر بافی : یکی دیگر از پارچه های اصیل ایرانی شعر بافی است که برای تولید آن از موی طبیعی استفاده می کنند ، و تنوع طرح و رنگ آن بسیار زیاد می باشد.

6_ جاجیم : پارچه جاجیم نیز یک نوع پارچه اصیل ایرانی می باشد که از پشم تولید می شود و به شیوه سنتی بافته می شود ، و برای این نوع پارچه از دستگاه های مخصوص استفاده می کنند.

۷_ ابریشم : پارچه ابریشم از پیله کرم ابریشم تولید می شود و این پارچه بسیار نرم و لطیف است ، که قدمت بسیار بالایی نیز دارد.

پارچه چارموز چیست

پارچه هایی که برای مانتو های ساده و مینیمال مناسب هستند :

 ۱_ پارچه لنین : برای تولید پارچه لنین از الیاف طبیعی استفاده می کنند این نوع پارچه بسیار خنک و لطیف می باشد و برای فواصل تابستان و بهار از آن استفاده می کنند، برای دوخت مانتو های کوتاه و عروسکی و بلند و ساحلی می توان از این پارچه استفاده کرد ، رنگ بندی این نوع پارچه بسیار زیاد می‌ باشد، بنابراین انتخاب برای افراد راحت است این نوع پارچه را میتوانید در عرض های مختلف پارچه لنین عرض 180 ، پارچه لنین عرض 150 ، پارچه لنین عرض 3 متر از تولیدی های معتبر مانند ایران تترون خریداری کنید.

۲_ پارچه شانتون : پارچه شانتون را از نخ های پلی استر و ویسکوز تولید می کنند ، برای دوخت انواع مانتو ها بهترین گزینه پارچه شانتون است زیرا دوام و ماندگاری بالایی دارد . مانتوهایی که از این پارچه دوخته می شوند پرطرفدار هستند، این نوع پارچه ها خنک هستند و برای فصل بهار از آن استفاده می شود ، و دارای تنوع رنگی بالایی می باشند و همچنین دارای مقاومت بالایی نیز می باشد .

۳_ پارچه کتان لمه : پارچه کتان لمه ظاهر براقی دارد و بسیار شیک و زیبا هست، این نوع پارچه اتو رفت دارد و قبل از برش و دوخت باید اتو شود ، پارچه کتان لمه نیز از مقاومت بالایی برخوردار است و کشسان نمی باشد ، بنابراین برای لباس های جذب پیشنهاد نمی شود.

4_ پارچه وال : این نوع پارچه بسیار سبک بوده و جنس آن از نخ می باشد ، به ظاهر شباهت زیادی به حریر دارد. مانتوهایی که از این پارچه به دست می‌آیند نرم لطیف و تن خور خوبی دارند ، این پارچه ها باید حتماً با دست شسته شوند و برای اتو کشی آنها باید دمای اتو را پایین آورد.

۵_ پارچه کرپ : این نوع پارچه  پرطرفدار است زیرا ضخامت آن متفاوت است و برای تولید آن ، از الیاف های گوناگونی استفاده می شود ، این پارچه بسیار نرم و لطیف و سبک است . مانتوهایی که از این نوع پارچه دوخته می‌شوند چروک نمیشوند . قبل از برش زدن این پارچه باید شسته شود زیرا آب رفت دارد . همچنین شستشوی آنها راحت است.

پارچه پنبه ای یا نخی

پارچه هایی که برای منسوجات آشپزخانه مناسب هستند :

۱_ پارچه پلی استر : بهترین پارچه که برای دوخت و محصولات آشپزخانه به کار می‌رود ، پلی استر می باشد ، برای تولید آن از ترکیب نفت و پنبه استفاده می کنند، این نوع پارچه ها اصلا چروک نمی ‌شوند ، و مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارند و همچنین دوام بالایی دارند و خیلی زود خشک میشوند .

۲_  پارچه های پنبه ای : این نوع پارچه ها شستشوی راحتی دارند و جنس آنها پنبه یا نخ خالص می باشد، پارچه پنبه ای مقاومت بالایی داشته ، و بعد از استفاده طولانی مدت شکل ظاهری آنها تغییر نمی کند ، پارچه پنبه ای بسیار نرم بوده و چروک پذیر هستند ، رنگ آن ها ثابت است و تغییر رنگ نمی دهند .

۳_ پارچه کتان : برای دوخت سرویس های آشپزخانه می توانید از پارچه های کتان استفاده کنید ، این پارچه‌ها قیمت مناسبی دارند و از بافت خیلی نرمی برخوردار هستند. این نوع پارچه رطوبت را جذب می کند و مقاومت بالایی دارند و خاصیت لک زدگی پایینی دارند و شستشوی آنها راحت است.

نتیجه گیری : پارچه های اصیل ایرانی از انواع مختلفی برخوردار هستند، که در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید می شوند . که در ایران از گذشته تا امروزه تولید میشدند.

تولیدی ایران تترون مرغوب ترین و با کیفیت ترین پارچه ها را تولید و عرضه می کند که در تولیدات پارچه ها از انواع الیاف های با کیفیت طبیعی و مصنوعی استفاده می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *