اتوکشی پارچه گردباف

روش اتو کردن انواع پارچه گردباف

مقدمه

یکی از ضروری‌ترین و رایج‌ترین اختراعات بشر در چند قرن اخیر، پارچه‌ می‌باشد. پارچه‌ها از لایه‌های بسیار و جنس‌های مختلفی تشکیل می‌شوند. پارچه‌ها انواع متعددی دارند که شامل: پارچه‌های پشمی، پنبه‌ای، پارچه لنین و غیره می‌باشند. پارچه‌ها از نظر نوع بافت به دو نوع تخت باف و گرد باف تقسیم می‌شوند. هدف از نامگذاری گرد باف بر روی این  پارچه، نوع بافت یا رشته‌های بافته شده آن است. اصولاً به پارچه‌هایی که به روش گرد باف تولید می‌گردند، پارچه گرد باف می‌گویند. در روش گرد باف فقط از پود استفاده شده و کمتر تار در آن به کار برده می‌شود. در این مقاله درباره روش اتوکشی پارچه گردباف توضیح داده شده است.

اتوکشی پارچه گردباف

خصوصیات بارز پارچه‌های گردباف

در تولید پارچه‌های گردباف، حجم بسیار زیادی نخ به کار رفته است. این پارچه جزء پارچه‌های نخی به حساب می‌آید. پارچه‌ لنین هم یکی از مدل‌های پارچه‌های نخی است، که تردد هوا در آن بسیار بالاست. یکی از مزایای بارز پارچه‌های گردباف، لطافت و نرمی جنس آنهاست. این پارچه علاوه بر داشتن نرمی و لطافت از بافت محکمی هم بهره‌ مند می‌باشد.

همین امر موجب محبوبیت این نوع پارچه در بین افراد و بخصوص خیاطان شده است. بر روی پارچه‌های گردباف امکان چاپ طرح‌های متنوع و جذاب وجود خواهد داشت. دیگر ویژگی مهم این پارچه‌ها عدم تعریق است. یعنی به هیچ عنوان با پوشیدن لباس‌هایی از جنس پارچه‌های گردباف شما احساس عرق نخواهید کرد، یا بسیار کمتر اتفاق می‌افتاد.

پارچه لنین

روش‌های اتوکشی پارچه گردباف

در اتوکشی انواع پارچه حتماً باید اول جنس و نوع تار و پود لباس و پارچه خود را بشناسید، تا مطابق با آن بتوانید به اتوکشی بپردازید. به عنوان نمونه برخی از پارچه‌ها مانند پنبه، لنین و پارچه‌ پشمی از حساسیت بالایی برخوردارند و باید با دقت اتو شوند. در حالی که پارچه هایی مانند ریون، ساتن و مخمل جزء آن دسته پارچه‌هایی هستند که حرارت مستقیم اتو نباید با آنها برخورد داشته باشد.

اتوکشی پارچه گردباف

با ما همراه باشید تا با اتوکشی پارچه گردباف آشنا شوید.

  • پارچه‌های ویسکوز

از دیگر پارچه‌های گردباف، پارچه ویسکوز می‌باشد که همانند دیگر پارچه‌های گردباف از جنس نرم و لطیفی برخوردار است. به دلیل همین لطافت و نرم بودن به راحتی اتو می‌گردد. پس بهتر است هنگام اتو کشی این نوع پارچه، حتماً از رطوبت بیشتری استفاده کنید. زیرا با رطوبت بالا پارچه ویسکوز به راحتی اتو شده و احتمال برق افتادن بر روی آن خیلی کمتر می‌شود.

برای جلوگیری از برق افتادن و یا جا افتادن اتو بر روی پارچه‌های ویسکوز بهتر است قبل از شروع عملیات اتوکشی، حتماً یک پارچه تمیز با رنگ ترجیحا سفید بر روی لباس قرار دهید، سپس شروع به اتو کنید. در پارچه‌های ویسکوز ترجیحاً از اتو بخار استفاده نکنید. زیرا به دلیل حساس بودن، حرارت و بخار زیاد پارچه را از بین خواهد برد.

پارچه‌های ویسکوز

  • پارچه‌های لنین

به یکی دیگر از پارچه‌هایی که به سبک گرد باف تولید شده‌اند، پارچه‌ی لنین می‌گویند. این پارچه از لطافت بسیار بالا و از گیاه کتان تولید گردیده است. به دلیل خنک بودن و ضد حساسیت بودن این نوع پارچه، از آن برای دوخت مانتو و انواع پیراهن مردانه در فصل تابستان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس در اتوکشی این جنس هم باید دقت بالایی را داشته باشید. اتوکشی این جنس به راحتی انجام می‌شود. اما حتماً باید لباس را کمی نمناک و مرطوب کنید و ترجیحاً در دمای بسیار بالا توسط اتو بخار یا اتو پرس به اتو کشی بپردازید. یکی دیگر از راه‌های راحت اتو شدن این لباس این است، که آن را کمی نمناک در حمام آویزان کنید. بخار حمام موجب از بین رفتن مقداری از چین و چروک‌ها خواهد شد. سپس آن را اتو کنید.

  • پارچه پشمی

 پارچه‌های پشمی یکی دیگر از پارچه‌های گردباف هستند، که در تولید انواع لباس‌های زمستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای بهتر اتو کردن این لباس‌ها، باید لباس یا پارچه پشمی خود را پشت و رو کنید. در واقع از پشت لباس پشمی آن را اتو نمایید. در اتو کشی پارچه پشمی، بخار کمتری برای مرطوب کردن پارچه نیاز است، پس  تنظیمات اتو را جوری تنظیم کنید، که حرارت خیلی کمتری به پارچه برخورد کند. زیرا در صورت بالا بودن حرارت، موجب شل شدن جنس پارچه می‌گردد و حالت اولیه خود را از دست می‌دهد.

پارچه پشمی

  • پارچه‌های پنبه‌ای

 اصولاً برای اتو کردن لباس‌ها یا پارچه‌های پنبه‌ای بهتر است، از اتوهای دستی به جای اتو پرس استفاده کنید. در وهله‌ی اول، اتو را در دمای خیلی کمتری نسبت به دیگر پارچه‌ها قرار داده و سپس یک پارچه تمیز روی لباس یا پارچه پنبه‌ای خود پهن کرده و لباس را اتو کنید. تا حرارت آسیبی به پارچه‌ی پنبه‌ای شما نرساند.

  • پارچه پلی استر

پارچه‌های پلی استر از مواد مصنوعی و شیمیایی تولید شده‌اند، پس بهتر است در اتوکشی آنها از حرارت بسیار کمتری استفاده کنید. برای اینکه اتوکشی لباس یا پارچه شما مطلوب انجام شود، به جای بخار حرارت اتو، از اسپری کردن آب روی لباس استفاده کنید. زیرا بخار و حرارت اتو، لایه‌ی پلاستیکی روی لباس را از بین برده و موجب براقی آن می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *